Koło motywacyjne „Antrakt” – twórcze zajęcia z książką

Spektakle teatralne na długiej przerwie

Program rozwijania zainteresowań czytelniczych uczniów poprzez zabawę w teatr

010.gif

„Wszyscy zauważamy, że aktywność czytelnicza dzieci spada. „…Coraz mniej uczniów sięga po książkę w wolnym czasie. Czytanie lektury zastępowane jest najczęściej oglądaniem telewizji lub grami komputerowymi. Coraz trudniej zachęcić dzieci do sięgania po książkę. W jaki więc sposób  rozwijać zamiłowania dzieci do czytania? Jak motywować je do sięgnięcia po książkę? Spróbowałam dokonać tego  poprzez teatr, który odgrywa w życiu dziecka bardzo ważną rolę, ponieważ poprzez kreację i stwarzanie nowych rzeczywistości – budowanie ich wyobraźni – poznają świat. Gromadzą własne niepowtarzalne doznania i kształtują swoją wrażliwość. Postanowiłam więc zabawić się z dziećmi w teatr wykorzystując do tego wiersze z kanonu lektur dla najmłodszych. Dzieci uwielbiają wszelkie działania plastyczne – same więc wykonają wszelkie potrzebne rekwizyty, afisze. Pierwsze doświadczenia z reguły decydują o późniejszych zamiłowaniach do literatury. Dla niektórych dzieci wspólne słuchanie jest trudne (problemy ze skupieniem: zmieniają miejsce, nie mogą się wsłuchać w tekst) – wprowadzenie elementów ruchu scenicznego ułatwi im skupienie a wielokrotne powtarzanie tekstu utrwali słownictwo ” (Zabawa w teatr.  Przedszkolne i Szkolne Inscenizacje, Poznań 2010)

Praca grupy czytelniczej „Antrakt” działającej w ramach rybnickiego projektu unijnego „Szkoła Dobrych Pomysłów  realizowała to właśnie założenie. Uczestnicy zajęć poznawali krótkie formy artystyczne (wiersze), wykonywali proste dekoracje i stroje, poznawali słownictwo związane z teatrem oraz jego historię i co najważniejsze wystawiali króciutkie (na 1 przerwę) przedstawienia dla swoich rówieśników.  Dzieci w ramach zajęć „w pracowni scenografa” poznawały ciekawe techniki plastyczne m.in. malowanie spryskiwaczami na tkaninie – scenografia do przedstawienia pt. „Rzeka”, wykonywały maski zwierząt do przedstawienia pt. „Komedia przy myciu” itd. Zajęciom towarzyszyły ćwiczenia dykcyjne i ruchowe potrzebne m. in.  do przedstawienia „Rzeka” Cykl zajęć obejmował także wizytę studyjną w Teatrze „Banialuka” w Bielsku –Białej na spektaklu „Podróże Guliwera”. Podczas tej wizyty dzieci zwiedziły pracownię twórców lalek, poznały różne ich rodzaje na warsztatach lalkarskich i zwiedziły teatr. Poznały także zwyczaje panujące w prawdziwym teatrze.

Myślę, że zajęcia osiągnęły założony cel. Dzieci, które w nich uczestniczyły zaprzyjaźniły się z biblioteką – uczestniczą nadal w zajęciach grupy czytelniczej „Mole książkowe”, nauczyły się odnajdywać przyjemność w obcowaniu z książką. Chyba o to chodziło?...

Katarzyna Trzebunia

Wycieczka do teatru „Banialuka”<<zdjęcia>>

Zdjęcia z przedstawień