Koło motywacyjne
„Antrakt” – twórcze zajęcia z książką Spektakle
teatralne na długiej przerwie Program
rozwijania zainteresowań czytelniczych uczniów poprzez zabawę w teatr „Wszyscy zauważamy, że aktywność
czytelnicza dzieci spada. „…Coraz mniej uczniów sięga po książkę w wolnym
czasie. Czytanie lektury zastępowane jest najczęściej oglądaniem telewizji
lub grami komputerowymi. Coraz trudniej zachęcić dzieci do sięgania po
książkę. W jaki więc sposób rozwijać
zamiłowania dzieci do czytania? Jak motywować je do sięgnięcia po książkę?
Spróbowałam dokonać tego poprzez
teatr, który odgrywa w życiu dziecka bardzo ważną rolę, ponieważ poprzez
kreację i stwarzanie nowych rzeczywistości – budowanie ich wyobraźni –
poznają świat. Gromadzą własne niepowtarzalne doznania i kształtują swoją
wrażliwość. Postanowiłam więc zabawić się z dziećmi w teatr wykorzystując do
tego wiersze z kanonu lektur dla najmłodszych. Dzieci uwielbiają wszelkie
działania plastyczne – same więc wykonają wszelkie potrzebne rekwizyty,
afisze. Pierwsze doświadczenia z reguły decydują o późniejszych zamiłowaniach
do literatury. Dla niektórych dzieci wspólne słuchanie jest trudne (problemy
ze skupieniem: zmieniają miejsce, nie mogą się wsłuchać w tekst) – wprowadzenie
elementów ruchu scenicznego ułatwi im skupienie a wielokrotne powtarzanie
tekstu utrwali słownictwo ” (Zabawa w
teatr. Przedszkolne i Szkolne
Inscenizacje, Poznań 2010) Praca
grupy czytelniczej „Antrakt” działającej w ramach rybnickiego projektu unijnego
„Szkoła
Dobrych Pomysłów” realizowała
to właśnie założenie. Uczestnicy zajęć poznawali krótkie formy artystyczne
(wiersze), wykonywali proste dekoracje i stroje, poznawali słownictwo
związane z teatrem oraz jego historię i co najważniejsze wystawiali
króciutkie (na 1 przerwę) przedstawienia dla swoich rówieśników. Dzieci w ramach zajęć „w pracowni
scenografa” poznawały ciekawe techniki plastyczne m.in. malowanie
spryskiwaczami na tkaninie – scenografia do przedstawienia pt. „Rzeka”, wykonywały
maski zwierząt do przedstawienia pt. „Komedia przy myciu” itd. Zajęciom
towarzyszyły ćwiczenia dykcyjne i ruchowe potrzebne
m. in. do przedstawienia „Rzeka” Cykl
zajęć obejmował także wizytę studyjną w Teatrze „Banialuka” w Bielsku –Białej
na spektaklu „Podróże Guliwera”. Podczas tej wizyty dzieci zwiedziły
pracownię twórców lalek, poznały różne ich rodzaje na warsztatach lalkarskich
i zwiedziły teatr. Poznały także zwyczaje panujące w prawdziwym teatrze. Myślę,
że zajęcia osiągnęły założony cel. Dzieci, które w nich uczestniczyły
zaprzyjaźniły się z biblioteką – uczestniczą nadal w zajęciach grupy
czytelniczej „Mole książkowe”, nauczyły się odnajdywać przyjemność w
obcowaniu z książką. Chyba o to chodziło?... Katarzyna Trzebunia Wycieczka
do teatru „Banialuka”<<zdjęcia>> |